Jesus. Og gud. Og religion og slikt.

Jeg var i en periode av livet mitt veldig kristen. Jeg ba til Gud, jeg flte meg hjemme i kirka. Jeg trodde at jeg var Guds barn og mente at kristendommen var vakker. N er jeg mer usikker p den saken. Ikke ber jeg heller. Og jeg ser ikke p meg selv som kristen. Kirka provoserer meg mer enn den trster eller passer p meg.

compromise
-Klikk p bildet for lese det som fikk meg til blogge dette innlegget.

Slike utsagn og holdninger er en av hovedgrunnene til at jeg rett og slett tar en viss avstand fra religioner.
Nr denne Guden som skal elske alle sine menneskebarn presterer si at babyer er fdt inn i denne verden med all verdens synd, da er det noe som skurrer noe serist i topplokket hos meg.

Ta ssknene mine som eksempel. De to yngste, alts Susanne og Ellinor, er dpt. Gjennom dpen har de da ftt inngangsbillett til Guds rike. Eller himmelen da. Dette er jo fint og flott og slikt. Men hva med Mads og Ida? De er ikke dpt. Vi hadde to kjempefinr navnedager for dem, noe som viste seg vre like vakkert som en dp i mine yne. Men, ser man p de gjennom en kristens yne er de n dmt til et etterliv i helvete, eller, om de (bank i bordet og alt slikt) skulle finne p g bort mens de fortsatt er barn vil de alts havne i Limbo. Et stt lite forrom til helvete der barn som ikke er dpt havner. Der skal de sitte. Og der skal de vite at alle de barna som er dpt har det s mye bedre enn dem selv. Er det rart jeg ikke helt klarer fle meg komfortabel med ha kristendommen i livet mitt?
En religion som dmmer mine ssken, er ikke en religon jeg vil ha i mitt hjerte. For meg er ikke Ellinor og Susanne mere verdt fordi de er dpt. De er ikke bedre mennesker enn Mads og Ida, og jeg er ikke mer glad i dem pga dpen.

img1299
-Ellinor har gjennom dpen blitt Guds barn.

105
-Susanne er ogs Guds barn.

20000410ak
-Mads og Ida er ikke dpt, dermed dmt til evig fortapelse.

Nei. Jeg blir provosert av alle som gjr barn vondt, eller tenker vonde tanker om barn. Og det kunne si at en baby er fdt til verden med all verdens synd, det er for meg tenke vondt om det vakreste p jorda. Det er godt mulig jeg velger dpe mine barn nr jeg en gang i verden fr babyer. Men, de vil ikke vre fdt med noen som helst synd, og jeg vil isfall dpe dem KUN pga tradisjon. Ikke religion. Og velger jeg ikke dpe dem, s skal jeg love dere at de vil vre like fantastiske mennesker som alle de dpte barna der ute i verden. S det s.

Nei, takke seg til tro p seg selv. Tro p at de man er glad i vil n langt her i livet. Tro p at vi er likeverdige og at vi skal vre snille med hverandre.

"Man skal ikke plage andre
man skal vre grei og snill
og forvrig kan
man gjre hva man vil."
-Politimester Bastian

content

Jeg velger heller tro p Kardemommeby og dyrene i hakkebakkeskogen. Der har du bibelen fortalt p en mte som ogs jeg kan like. Og som barna mine kommer til f lese. Godt og vondt m ikke vre s groteskt som mange kristne velger f det til hres ut. Pakk det inn litt penere. Og ikke dm barna. Da henger jeg kanskje med.
egnerthorbjoern03

5 kommentarer

Johanne

25.11.2008 kl.15:03

Du er flink til skrive! :))Jeg er veldig enig i det du sier... :)

Alexandra Cathrine

25.11.2008 kl.17:09

Jeg er enig!I tillegg m jeg si at en religion som dmmer mennesker ut fra seksuell legning (homofili) ikke er en religion jeg vil flge.Jeg er selv dpt og konfirmert i kirka. Men jeg har ingen bnd med kirka eller kristendom utenom det.

Prinsesse Grnn

25.11.2008 kl.17:32

Takktakk, Johanne. :)Og jeg er helt enig med deg, Kya. Man elsker de man elsker. Man kan ikke noe for hvem man elsker.

Sylvia - InterPals

01.03.2013 kl.01:57

Kjaere Pia,

Det str ingen plass i bibelen at barn er dmt til helvete. Jesus velsignet barna. Dp p den mten det er gjort p i dag i fleste kirker, eller iallefall i den normale Lutherske kirken og i den Katolske, det er ikke gjort p den bibelske mten. Siden dp er ment til ta et valg om ville tro p og flge Jesus. Sm babyer har ikke mentalt kapasitet til gjre et snt valg, Personlig tror jeg at ingen barn gr til helvete.

Det er n naturligvis masse teorier og forskjellige meninger i de fleste kirker/menigheter, ikke alt er basert p hva som str skrivi i bibelen. Det er n derfor at man burde lese i bibelen sjlv for s lettere merke nr noen kirker/menighteter sier noe som ikke stemmer i det hele tatt, eller som rett og slett er feil.

Hvis du flte deg provosert av mye som ble sagt i kirken, da er n dette en trist grunn for g i fra troen din. Men jeg kan skjnne at mange opplever det p samme mte, og en kan jo ikke tvinge deg til fortsette med vaere en troende.

Prinsesse Grnn

16.03.2013 kl.10:24

Sylvia: Men er det ikke snn at barn som ikke dpes fortsetter ha "all verdens synd" p sine skuldre og at nr de dr havner de i Limbo? Det er jo ikke helvete, men et slags forrom til helvete der de alltid skal vite at barna som ble dpt havnet i himmelen og at de dermed har det bedre enn dem selv?

Skriv en ny kommentar

hits